ADDIE ÖĞRETİM MODELİ

06:11 Unknown 0 Comments

Merhaba arkadaşlar. Bu yayınımda öğretim modellerinden "ADDIE" öğretim modelini inceleyeceğiz.

ADDIE Tasarım Modeli nedir?

ADDIE tasarım modeli, eğitsel bir materyalin planlanmasından oluşturulmasına, oluşturulmasından uygulanmasına ve son olarak değerlendirilmesine kadar, içerisine aynı zamanda öğreneni, öğreteni ve hatta dış etkenleri de alan bir öğretim tasarımı modelidir. ADDIE ismi, modelin içerdiği basamaklardan gelmektedir. Bu basamaklarda yazılan raporlar, uygulanan anketler ve söyleşiler tasarlanacak olan dersin güvenilir veriler üzerine inşaa edilmesini sağlamakla birlikte; tasarımcıya bir kaynak oluşturmaktadır.

nalysis ( Analiz )
D esign (Tasarım)
D evelopment (Geliştirme)
I mplementation (Uygulama)
E valuation (Değerlendirm





Eğitim modeli öğrenen merkezli olduğu için yukarıdaki her süreç öğrenme sonuçlarına göre tasarlanır ve aslında bu sonuçlar da ihtiyaç analizinden gelir.

Bu aşamalar çoğu zaman iç içe geçer ve her biri birbiriyle ilişkilidir. Bu bağlamda ADDIE modeli etkili eğitimler tasarlamak için esnek bir yol haritası görevi görür.

ANALİZ

Analiz aşamasında ihtiyaç analizi yapılarak, mevcut öğretim problemleri, öğrenenlerin beklentileri, varolan bilgileri , mevcut beceri ve yeterlilikleri, öğrenme ortamı, öğretim amaçları ve hedefleri belirlenir. Bunlar belirlenirken aşağıdaki sorular irdelenebilir. Tabii ki bu sorular değişebilir veya bu soruların yenileri oluşturulabilir.


  1. Öğrenenler kimler? ve bu kişilerin karakteristik özellikleri neler?
  2. Bu kişilerin sahip olması istenilen yeni davranış kalıpları neler?
  3. Öğrenmeyi engelleyen etmenler var mı? Varsa bunlar nelerdir?
  4. Yetişkin öğrenme modelleri neler? Hangileri kullanılabilir?
  5. Bu eğitim sürecinin zaman kısıtlaması var mı? Varsa nedir?
  6. Eğitim alacak kişilerin görev tanımları nelerdir?
  7. İş analizi nasıldır?
  8. Performans sistemi nasıldır ve kriterleri nelerdir ?

TASARIM

Analizi tamamlanan öğretim tasarımında bir sonraki aşama tasarım aşamasıdır. Bu aşamada öğretimin tasarımı planlanır ve ilk tasarımlar yapılır. Bu aşamada hazırlanan tasarımlar ve tasarımda kullanılacak unsurlar, analiz aşamasında elde edilen ihtiyaç verilerini karşılayacak şekilde olmalıdır. Tasarım aşaması da öğrenme hedefleri, ölçme araçları, alıştırmalar ve etkinlikler, içerik, konu analizi, ders planlama ve materyal seçimi ile ilgilidir. Tasarım aşaması sistematik ve belirli olmalıdır.Bu aşamadaki adımlar:

  1. Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedef davranışlara göre içeriklerin oluşturulması
  2. Tüm kaynakların incelenmesi (Media, internet, kaynak kitap, uzman kişi, prosedür vb.), hedef davranış ve içerik doğrultusunda öğretim stratejisinin oluşturulması. 
  3. Etkinliklerin ve materyallerin hazırlanması (interaktif veya sınıf)
  4. Ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması
  5. Tasarımın küçük gruplarda denenmesi
GELİŞTİRME

Bu aşamada,  tasarımın test edilmesi sonucunda elde edilen veriler (öğrenen yorumları, deneme uygulamasında karşılaşılan problemler ve tüm gözlem sonuçları) kullanılır. Tasarım aşamasında oluşturulan içerik ve konular, etkinlikler, alıştırmalar, zamanlama, sınıf düzeni, materyaller ve ölçme-değerlendirme araçları tekrar gözden geçirilerek gerekli iyileştirme ve düzeltmeler yapılır.

UYGULAMA

Tasarımı biten materyallerin uygulanma sürecidir. Tasarlanan materyaller kullanılırken hem öğrenen hem de öğretim tasarımcısı tarafından incelenir. Materyalin kullanılırlığı, içerikteki eksikleri ya da varsa fazlalıkları, öğrencinin edinmiş olduğu kazanımları gözlemlenir.Uygulama yapılarak sonucunda özellikle aşağıdaki sorular irdelenir;

  1. Ne işe yaradı / ne işe yaramadı?
  2. Neleri değiştirmem gerekiyor? (Eklemeler ve çıkarmalar)
  3. Daha başka hangi etkinlikleri kullanabilirim veya hangi değerlendirmeleri yapabilirim? 
DEĞERLENDİRME

Öğretim tasarımının verimliliği ve etkililiğini ölçmek için oluşturulan bir değerlendirme sürecidir. Değerlendirme iki bölümden oluşur; şekillendirici yada biçimlendirici olarak tanımlanan ADDIE tasarımının her aşamasında gerçekleştirilen ara değerlendirmeler ve diğeri de özet değerlendirme olarak adlandırılan sürecin sonunda gerçekleştirilen ve ADDIE tasarımının bir bütün olarak değerlendirildiği bölümdür.

Son olarak özet niteliği taşıyan bir tablo paylaşmak istiyorum.

Bu yayınımın sonuna geldik. Dilerseniz buraya tıklayarak ADDIE Modeli ile ilgili örnek videoya ulaşabilirsiniz.

KAYNAKÇALAR :

http://seset.ceit.metu.edu.tr/2013/06/addie-ogretim-tasarimi-modeli/
https://ikegitimvegelisim.wordpress.com/2012/02/28/ogretim-sistemi-tasarimi-isd-addie-modeli/
http://hkaraoglu1020.blogspot.com.tr/2013/03/ogretim-tasarmnda-addie-modeli.html
https://www.youtube.com/watch?v=BJZledqyR44
http://guraykaraduman.blogspot.com.tr/2013/03/ogretim-tasarm-ve-addie.html

0 yorum: